Jak wykorzystywać stres do budowania siły i odporności psychicznej [ćwiczenie w pdf.]

0
916

 

[ćwiczenia w pdf do pobrania tutaj]

Jeśli doświadczasz dużej ilości stresu w swoim życiu to dzisiejszy artykuł jest dla Ciebie. Pokarzę Ci jak wykorzystać przeżywany przez Ciebie stres do budowania siły i odporności psychicznej. Innymi słowy, dowiesz się jak zacząć pozytywnie wykorzystywać to, że się stresujesz!

Badania pokazują, że doświadczanie różnorodnych wydarzeń, w tym stresu i przeciwności losu może nas wzmacniać i zwiększać odporność na stres w przyszłości. 

Co istotne, proces nabywania odporności na bazie trudnych i stresujących doświadczeń, w dużym stopniu odbywa się samoistnie, bez naszego świadomego i intencjonalnego udziału. 

Za każdym razem, kiedy udaje Ci się poradzić z trudną i stresującą sytuacją, wzrasta w Tobie wiara, że w przyszłości również będziesz potrafił/a to zrobić. Wzmacniasz w ten sposób swoje WEWNĘTRZNE POCZUCIE SPRAWSTWA, czyli przekonanie „potrafię radzić sobie w problematycznych momentach życia”. 

Ważne jest to, że nasze poczucie sprawstwa może być budowane jedynie na bazie doświadczenia. Zatem, jeśli nie masz możliwości by próbować siebie w różnorodnych trudnych i stresujących warunkach, to nie masz możliwości budowania poczucia sprawstwa, a bez niego ciężko jest radzić sobie z wyzwaniami i być pewnym siebie w sytuacjach dla nas niepewnych. 

Dodatkowo, jeżeli jesteś osobą, która w przeszłości przezwyciężyła wiele przeciwności to miałeś/aś szansę zgromadzić różnorodne umiejętności, wiedzę i doświadczenie. To oznacza, że masz bogatą „SKRZYNKĘ Z ZASOBAMI”, do której możesz sięgać w momencie, gdy znów przyjdzie Ci się mierzyć z trudnością. Im więcej narzędzi i zasobów w twojej skrzynce, tym więcej pewności, że w obliczu stresu będziesz miał/a się do czego odwołać. 

Przykładowo, wyobraźmy sobie, że doświadczyłeś/aś w przeszłości poważnych problemów finansowych, którym bez wątpienia towarzyszy duży stres. I na szczęście udało Ci się z nich wyjść. To przy następnej problematycznej sytuacji finansowej, możesz odwoływać się do wszystkiego tego czego, nauczyłeś/aś się w poprzednim doświadczeniu. Twoja „skrzynka z zasobami” jest bogatsza o umiejętności poradzenia sobie z tego typu problemami i bez wątpienia jesteś w lepszej sytuacji niż osoba, która nie posiada takiej wiedzy ani umiejętności.

Im więcej doświadczamy w życiu różnorodnych sytuacji i z odwagą się z nimi mierzymy, tym większe nasze WEWNĘTRZNE POCZUCIE SPRAWSTWA oraz bogatsza „SKRZYNKA Z ZASOBAMI”. Zatem umiejętność wykorzystywania poprzednich doświadczeń i czerpania z nich inspiracji powoduje, że stajemy się bardziej silni i pewni siebie w obliczu aktualnej stresującej sytuacji.

Jak myślisz, co zmieniłoby się w Tobie i Twoim funkcjonowaniu, gdyś zaczął lub zaczęła właśnie w ten sposób patrzeć na na trudne i stresujące wydarzenia w swoim życiu? Gdybyś zaczął/a świadomie wykorzystywać poprzednie doświadczenia czerpiąc z nich inspirację do radzenia sobie z aktualną stresującą sytuacją?

Zapraszam Cię teraz do zrobienia pierwszego kroku w tym kierunku i wykonania ćwiczenia. Dzięki niemu uświadomisz sobie ile już masz w sobie siły dzięki stresującym doświadczeniom, które miały miejsce w Twoim życiu oraz jak dzięki tym doświadczeniom, możesz poradzić sobie z aktualną stresującą sytuacją.

Potrzebne będą Ci kartka (najlepiej zeszyt lub dzienniczek) oraz długopis. Twoim zadaniem jest szczerze odpowiedzieć na poniższe pytania (możesz je pobrać w postaci pdf. ćwiczeniaTUTAJ).

Część I.

  1. Z jaką stresującą sytuacją masz do czynienia obecnie?
  2. Oceń swoją wiarę w zdolność poradzenia sobie z tą sytuacją, w skali od 0 (brak wiary, że sobie poradzę) do 10 (całkowicie wierzę, że sobie poradzę)
  3. Wyjaśnij, dlaczego tak ją oceniłeś. Dlaczego uważasz, że potrafisz lub nie potrafisz z powodzeniem sobie poradzić?

Część II.

  1. Czy miałeś już wcześniej do czynienia z podobną sytuacją w życiu? Jeśli tak, to co pomogło Ci sobie z nią poradzić.
  2. Jak poprawiły się Twoje umiejętności i wiedza od czasu, gdy ostatnio spotkało Cię coś takiego?
  3. Czy znasz kogoś, kto musiał się mierzyć z podobną sytuacją i sobie z nią poradził?

Część III. 

  1. Czy spotkał Cię w życiu jakiś poważny stres lub przeciwności? Co to było, opisz krótko
  2. Jakie umiejętności, działania czy cechy osobowości pomogły Ci przez nie przejść? Czy możesz wykorzystać któreś z nich w obecnej sytuacji?
  3. Jakie inne zasoby, wsparcie lub narzędzia możesz wykorzystać, żeby poradzić sobie z aktualną sytuacją?

Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania ponownie oceń swój poziom pewności siebie jeśli chodzi o zdolność poradzenia sobie z aktualną sytuacją. Czym różni się od pierwszej oceny? 

Powyższą metodę możesz wykorzystywać za każdym razem, gdy będziesz potrzebował inspiracji, wzmocnienia i siły do mierzenia się z trudnością. Dodatkowo, będzie Ci ona przypominać, jak dużo już wiesz, jak wiele zdołałeś się nauczyć i jak bardzo już jesteś silny/a dzięki stresującym doświadczeniom.

Ela Kluska-Łabuz

P.S. Jeżeli uważasz to nagranie za przydatne i wartościowe, to subskrybuj kanał na YouTube – Be!Stresly, by na bierząco mieć dostęp do kolejnych nagrań. I pamiętaj Be!Stresly 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here