Poznaj bardzo prostą a jednocześnie skuteczną technikę, która stanowi pierwszy krok do lepszego radzenia sobie z trudnościami i stresem. 

Ja określam tą technikę sformułowaniem „NAZWIJ TO”. 

Nazwanie tego, czego doświadczasz równa się z dopuszczeniem tego do świadomości i uruchomieniem procesu poszukiwania rozwiązań (proces tem może przebiegać nieświadomie).

Badania Matta Liberrmana z Univeristy of California w Los Angeles potwierdzają, że uświadomienie sobie i nazwanie w prost, co konkretnie wywołuje stres, może zmienić Twoją reakcję z automatycznej i impulsywnej, na bardziej przemyślaną i racjonalną.

Na czym polega siła tej techniki?

Technika „Nazwij to” opiera się na:

  1. sile zapisywania, bądź wypowiadania na głos, czyli „wyrzucania z głowy” tego, o czym myślimy, lub co czujemy 
  2. sile konfrontacji, czyli mierzenia się odważnie z prawdą, bez kamuflowania udawania i czarowania rzeczywistości

Co konkretnie masz zrobić? 

Gdy poczujesz stres, zatrzymaj się na chwilę i zastanów, co Cię konkretnie stresuje w tej sytuacji. Następnie, w prost bez ogródek wypowiedz to lub napisz na kartce. Im bardziej będziesz konkretny/a tym lepiej. 

Przykładowo: 

  • „stresuję się, czy poradzę sobie w trakcie prezentacji z tym…. (tu wymieniasz czego najbardziej się obawiasz) np. czy zdążę wszystko powiedzieć w wyznaczonym czasie, czy zaciekawię tematem, czy się nie zacznę jąkać, czy się nie zaczerwienie itd.”
  • „stresuję się, jak moja córeczka poradzi sobie pierwszy dzień w przedszkolu (doprecyzuj, co to znaczy poradzi sobie)”
  • „stresuję się o zdrowie mojego męża, gdyż od jakiegoś czasu mówi, że nie czuje się dobrze”
  • „stresuję się o to, czy w tym miesiącu wyrobię się z wszystkimi należnościami finansowymi (doprecyzuj o jakich konkretnie należnościach myślisz)”
  • „stresuję się, trudną rozmową, która czeka mnie z przyjaciółką bo obawiam się, że negatywnie zareaguje na to, co chcę jej powiedzieć”
  • „stresuję się czy zdążę do pracy, bo już od godziny stoję w korku”

Takie typu przykłady można przytaczać bez końca. Jak dobrze zdajesz sobie sprawę, stresować możemy się przeróżnymi sytuacjami, wydarzeniami lub informacjami. Stres jest reakcją na bodźce zewnętrzne lub wewnętrzne i ich ilość jest niemal nieograniczona. 

To, co chciałam zaprezentować tymi przykładami, to jak bardzo konkretny/a powinieneś/aś być w formułowaniu tego, czym się stresujesz. 

Dlaczego to działa?

Gdy konfrontujesz się z problemem, masz szasnę uruchomić proces zmiany, polegający na poszukiwaniu rozwiązania z sytuacji i próbie poradzenia sobie z tym. 

Technika ta wpisuję się w pozytywną psychologie stresu, zgodnie z którą stres traktujemy jako energię pojawiającą się w naszym organizmie by nas wspierać i mobilizować do działania. 

Zadaniem techniki „Nazwij to” również jest mobilizacja do działania. Im konkretniej wiesz, co Cię stresuje, tym bardziej precyzyjnie możesz określić przeciwwagę dla tego stresora i znaleźć adekwatne rozwiązanie. 

Jest to najprostsza rzecz jaką możesz zrobić by zacząć lepiej radzić sobie ze stresem. Precyzyjnie nazwij, co wywołało w Tobie stres a następnie zastanów się, co możesz z tym zrobić.

Elżbieta Kluska-Łabuz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here